Pracujeme s cookies a osobními údaji, aby všechno na webu fungovalo správně, abychom věděli, co vás zajímá, a mohli vám ukazovat jen to, co opravdu dává smysl. Více informací najdete tady.
Společně se dáme do tvoření domečků ze dřeva a přírodních materiálů, které poslouží jako skrýš pro drobné živočichy. Dozvíš se, jak vypadá hmyzý hotel, motýlí domek, netopýří budka nebo třeba ježkovník. Také co dělat, aby domeček neskončil prázdný a našel své obyvatele. V chodbičkách hmyzýho domečku plného klacíků, rákosu a stébel se ubytují včely samotářky, motýli nebo vosičky. V šiškách a suchém listí se bude líbit beruškám. Škvorník obydlí škvoři a do dřevěné budky brzy zalétnou ptáčci. Domečky si odvezete s sebou do školky, kde je můžete umístit do různých koutů zahrady a pozorovat, jak to v nich žije.
Vydejte se s námi na pohádkovou procházku jarním lužním lesem, kdy začíná příroda vydávat své poklady – zelené léčivé rostliny. Byliny, stromy, les mají svou barvu, vůni i chuť. Všemi smysly budeme vnímat prostředí, ve kterém se nacházíme, a chovat se k němu s respektem a úctou. Ochutnáme čaj z darů přírody a vyrobíme si bylinkové máslo.
Miluješ kytky, šišky, kamínky, zkrátka vše živé i neživé, co příroda nabízí? Pak je ateliér v přírodě právě pro tebe. Naše úžasná výtvarná dílna tě naučí dívat se kolem sebe jinýma očima. Společně se vrhneme na tvoření inspirované probíhajícím ročním obdobím. Těšit se tak můžeš na speciální jarní, velikonoční nebo třeba podzimní radosti. Budeme se bavit a tvořit v přírodě i s přírodou.
Program se zabývá vysvětlením pojmu biodiverzita, úbytkem biodiverzity obecně, ale hlavně ve vztahu k naší krajině. Společně se zamýšlíme nad tím, jaká největší ohrožení krajiny a biodiverzity najdeme v našem okolí. Prostřednictvím hry na vybudování „ideální“ krajiny si vyzkoušíme komunikaci při řešení společného úkolu, rozdělení rolí a odpovědnosti, nutnosti zapojit všechny klíčové osoby. Poté debatujeme nad otázkami – co to je a jak by měla vypadat ideální krajina, kdo by se na její podobě měl podílet, kdo se na její podobě podílí, proč se nezapojují všichni, kteří by měli? Následuje představení přírodního areálu jako modelu pestré, na biodiverzitu bohaté krajiny a možnosti, které můžeme vlastními silami udělat.
Miluješ kytky, šišky, kamínky, zkrátka vše živé i neživé, co příroda nabízí? Pak je ateliér v přírodě právě pro tebe. Naše úžasná výtvarná dílna tě naučí dívat se kolem sebe jinýma očima. Společně se vrhneme na tvoření inspirované probíhajícím ročním obdobím. Těšit se tak můžeš na speciální jarní, velikonoční nebo třeba podzimní radosti. Budeme se bavit a tvořit v přírodě i s přírodou.
Program se zabývá vysvětlením pojmu biodiverzita, úbytkem biodiverzity obecně, ale hlavně ve vztahu k naší krajině. Společně se zamýšlíme nad tím, jaká největší ohrožení krajiny a biodiverzity najdeme v našem okolí. Prostřednictvím hry na vybudování „ideální“ krajiny si vyzkoušíme komunikaci při řešení společného úkolu, rozdělení rolí a odpovědnosti, nutnosti zapojit všechny klíčové osoby. Poté debatujeme nad otázkami – co to je a jak by měla vypadat ideální krajina, kdo by se na její podobě měl podílet, kdo se na její podobě podílí, proč se nezapojují všichni, kteří by měli? Následuje představení přírodního areálu jako modelu pestré, na biodiverzitu bohaté krajiny a možnosti, které můžeme vlastními silami udělat.
Když přijde zima a příroda usne zimním spánkem, vše se promění. Která zvířátka svým zimním snem uspí a kdo naopak zůstane vzhůru? Kam se zvířátka schovají a jak se na zimu připravují? Společně se na to podíváme. Vyzkoušíme si, jaká je to dřina nasbírat dostatečné zásoby na zimu. Ale co když se nám to nepodaří? Jak tedy zvířátkům pomoci, když je všude sníh a mráz?
Společně se zvířecími parťáky ze záchranné stanice si povíme, co se v záchranné stanici pro zvířata děje. Jaká zvířata se k nám dostávají do péče a proč potřebují naši pomoc? Dozvíte se také, s jakými příběhy jsme se již setkali, protože nejkrásnější jsou ty s dobrým koncem.
Jaká tajemství včelí úl skrývá? Pojďme se na to společně podívat. Povíme si o práci včelaře a ukážeme si, jaké včelařské vybavení pro svou práci potřebuje. MŠ: Vyzkoušíme si život v úle – zahrajeme si na včelí královnu, zacvičíme rozcvičku pro trubce a dozvíme se více nejen o včelí rodině a jak vzniká sladký med. ZŠ+SŠ: Poznáme životem v úlu formou bádání – dozvíme se více o včelí rodině, stavbě těla včely, o včelím povolání. 2.st.ZŠ+SŠ: Také o nenahraditelném významu včel pro člověka a současném ohrožení. MŠ+ZŠ+SŠ: Všemi smysly se seznámíme se včelími produkty – prohlédneme si včelí plástev, ochutnáme sladký med, přivoníme k pravému vosku... a pustíme se do voňavého tvoření. ZŠ+SŠ: Program zakončíme výrobou voňavé svíčky ze včelího vosku, voskového odlitku a ochutnávkou včelích produktů.
Kdo bydlí ve včelím úlu? Na čem včely celé dny pracují? Proč se říká „pilná jako včelka“? Společně to zjistíme. Oblékneme si včelařské kombinézy a klobouky, připravíme si základní včelařské vybavení a vydáme se na včelnici. Nahlédneme do úlu, jak včelky bydlí a kde vyrábějí med. Zatančíme si včelí taneček a jako pilné včelky, nanosíme do svých úlů pyl. Po náročné práci nás čeká sladká odměna.
Jaká tajemství lužní les skrývá? To brzy zjistíme! Byli jste vybráni do přírodovědeckého týmu Expedice Lužes. Čeká vás dobrodružný průzkum do hlubin lužního lesa, kde žije velké množství různých živočichů, roste mnoho druhů rostlin a celé prostředí je zcela jedinečné. Je tedy třeba vše pečlivě prozkoumat, zaznamenat a výsledky svého bádání sdílet s ostatními členy expedice. Tak hurá do toho!
Budeme se zabývat tím, z jakých zdrojů se v České republice získává či mohla získávat elektrická energie. Propojíme si zdroje se zařízeními na jejich zpracování a nahlédneme do toho, jakým způsobem fungují. Zjistíme, jaký podíl na celkové výrobě představují jednotlivé zdroje – tzv. energetický mix. Prakticky, s využitím bádání, si vyzkoušíme, jak fungují malé modely vodní, větrné a solární elektrárny. Seznámíme se s tím, jaké výhody a nevýhody jednotlivé typy elektráren mají, a budeme se zamýšlet nad tím, proč je více než polovina energetického mixu dosud tvořena fosilními palivy a pouhých 10 % připadá na obnovitelné zdroje. Na závěr programu se zaměříme na to, co dělat, abychom nebyli závislí na fosilních palivech. V případě realizace programu v areálu Na Huslíku prozkoumáme, jak fungují obnovitelné zdroje energie přímo v chodu.
Budeme se zabývat tím, z jakých zdrojů se v České republice získává či mohla získávat elektrická energie. Propojíme si zdroje se zařízeními na jejich zpracování a nahlédneme do toho, jakým způsobem fungují. Zjistíme, jaký podíl na celkové výrobě představují jednotlivé zdroje – tzv. energetický mix. Prakticky, s využitím bádání, si vyzkoušíme, jak fungují malé modely vodní, větrné a solární elektrárny. Seznámíme se s tím, jaké výhody a nevýhody jednotlivé typy elektráren mají, a budeme se zamýšlet nad tím, proč je více než polovina energetického mixu dosud tvořena fosilními palivy a pouhých 10 % připadá na obnovitelné zdroje. Na závěr programu se zaměříme na to, co dělat, abychom nebyli závislí na fosilních palivech. V případě realizace programu v areálu Na Huslíku prozkoumáme, jak fungují obnovitelné zdroje energie přímo v chodu.
Viděl jsi v zimě venku létat včelky? Že ne? Co ale dělají, když nesbírají nektar potřebný pro výrobu medu? Spí nebo se to jen říká? Dozvíme se více o životě v úlu... Seznámíme se se včelími produkty – přivoníme ke včelímu vosku a propolisu, prohlédneme si plástve a pustíme se do voňavého tvoření – můžeš si vyrobit nejen svíčku, ale také odlitek z vosku nebo i něco sladkého na zub.
Jaká tajemství lužní les skrývá? To brzy zjistíme! Byli jste vybráni do přírodovědeckého týmu Expedice Lužes. Čeká vás dobrodružný průzkum do hlubin lužního lesa, kde žije velké množství různých živočichů, roste mnoho druhů rostlin a celé prostředí je zcela jedinečné. Je tedy třeba vše pečlivě prozkoumat, zaznamenat a výsledky svého bádání sdílet s ostatními členy expedice. Tak hurá do toho!
Co se kolem nás na jaře děje? Jaké čerstvé vůně se linou vzduchem, jakými zvuky příroda ožívá a co můžeme sledovat, když se trochu ztišíme? Znáš rozdíl mezi mláďaty ptáků a savců? Co se seznámit s ptačí rodinkou nebo jinými mláďaty?
Program se zabývá vysvětlením pojmu biodiverzita, úbytkem biodiverzity obecně, ale hlavně ve vztahu k naší krajině. Společně se zamýšlíme nad tím, jaká největší ohrožení krajiny a biodiverzity najdeme v našem okolí. Prostřednictvím hry na vybudování „ideální“ krajiny si vyzkoušíme komunikaci při řešení společného úkolu, rozdělení rolí a odpovědnosti, nutnosti zapojit všechny klíčové osoby. Poté debatujeme nad otázkami – co to je a jak by měla vypadat ideální krajina, kdo by se na její podobě měl podílet, kdo se na její podobě podílí, proč se nezapojují všichni, kteří by měli? Následuje představení přírodního areálu jako modelu pestré, na biodiverzitu bohaté krajiny a možnosti, které můžeme vlastními silami udělat.
Společně se dáme do tvoření domečků ze dřeva a přírodních materiálů, které poslouží jako skrýš pro drobné živočichy. Dozvíš se, jak vypadá hmyzý hotel, motýlí domek, netopýří budka nebo třeba ježkovník. Také co dělat, aby domeček neskončil prázdný a našel své obyvatele. V chodbičkách hmyzýho domečku plného klacíků, rákosu a stébel se ubytují včely samotářky, motýli nebo vosičky. V šiškách a suchém listí se bude líbit beruškám. Škvorník obydlí škvoři a do dřevěné budky brzy zalétnou ptáčci. Domečky si odvezete s sebou do školky, kde je můžete umístit do různých koutů zahrady a pozorovat, jak to v nich žije.
Na začátku programu se společně zamýšlíme nad tím, které výzvy současnosti mají největší dopad na člověka a životní prostředí. Poté najdeme vztahy jednotlivých výzev, zjistíme, že spolu úzce souvisí, a zaměříme se na jednu z nich – klimatickou změnu. Prostřednictvím krátkého videa si zopakujeme, co o klimatické změně víme, a poté se zaměříme především na její dopady v místě. Budeme řešit, jak se u nás klimatická změna projevuje, jak se těmto dopadům bránit a jak předcházet prohlubování této krize. V rámci programu se vypravíme do přírodního areálu a budeme zkoumat prvky v krajině, které pomáhají se adaptovat na extrémní projevy počasí. Závěrečná část bude věnována tomu, jak se jako jednotlivci či skupiny můžeme do řešení změn klimatu zapojit.
Program se zabývá úbytkem biodiverzity obecně, ale hlavně ve vztahu k naší krajině. Hledáme možná ohrožení druhové pestrosti v polabské krajině. Polovinu programu tvoří hledačka, díky které pochopíme, jak jsou pro biodiverzitu důležité vzájemné vztahy a vazby a co je ohrožuje. Na příkladu přírodního areálu si ukážeme, jak bychom se měli o krajinu starat, jak ji budovat, aby byla vhodná pro co nejvíce druhů rostlin a živočichů.